Moje porady

Dna moczanowa

Witam, od jakiegoś czasu choruję na dnę moczanową. Jak powinienem się teraz odżywiać?

Dna moczanowa jest chorobą metaboliczną powodującą odkładanie się nadmiaru kwasu moczowego we krwi. Kwas ten w postaci kryształków odkłada się w stawach, mięśniach i tkance podskórnej wywołując odczyn zapalny. Dieta w tym przypadku ma za zadanie zmniejszenie stężenia kwasu moczowego we krwi. Należy wyeliminować produkty zawierające duże ilości związków purynowych z których powstaje kwas moczowy. Do takich produktów należą: wywary z kości i mięsa, dziczyzna, podroby, śledzie, ale również czekolada, kawa naturalna i herbata, szpinak, grzyby i rośliny strączkowe. Powinieneś unikać wędlin, konserw i alkoholu, szczególnie piwa. Spożywanie produktów mięsnych i ryb należy ograniczyć. Posiłki spożywaj 4-5 razy na dobę w regularnych odstępach. Pamiętaj, że ostatni posiłek przy tego typu schorzeniu należy jeść 4 godziny przed snem aby zapobiegać zatrzymywaniu się większych ilości kwasu moczowego w organizmie w ciągu nocy. Należy pić dużo wody, przynajmniej 2 l dziennie. Szczególnie zalecane są wody mineralne zasadowe, które wspomagają wydalanie kwasu moczowego przez nerki. Pamiętaj, że dieta jest szczególnie istotnym elementem leczenia dny moczanowej.

Jakich produktów unikać w ciąży

Niedawno dowiedziałam się, że jestem w ciąży. Jakich produktów powinnam unikać?

W związku z tym, że znajdujesz się teraz w wyjątkowym etapie swojego życia, musisz zwrócić szczególną uwagę na to co jesz. Twój organizm wymaga różnorodnej diety, która zapewni dziecku prawidłowy rozwój. Jest jednak kilka produktów, których powinnaś się wystrzegać.
Surowe jajka – jedząc potrawy, w których skład wchodzą surowe jajka możliwe jest zatrucie salmonellą, która jest szczególnie niebezpieczna w czasie ciąży.
Sery pleśniowe i produkty z niepasteryzowanego mleka, surowe mięsa – w produktach tych mogą znajdować się bakterie niebezpieczne dla ciebie i twojego dziecka.
Alkohol – należy zachować całkowitą abstynencję, ponieważ każda ilość alkoholu spożyta przez kobietę w ciąży ma niekorzystny wpływ na rozwój dziecka.
Słodkie napoje gazowane – mogą wzmagać zgagę i inne nieprzyjemne dolegliwości przewodu pokarmowego. Ponadto zawierają ogromną ilość cukru, która może powodować nadmierny przyrost twojej masy ciała. Nie zawierają w swoim składzie żadnych wartości odżywczych potrzebnych twojemu dziecku.
Mocna kawa i czarna herbata – zawierają dużą ilość kofeiny, która niekorzystnie dla kobiet w ciąży podnosi ciśnienie, dodatkowo wypłukują z naszego organizmu wiele cennych składników mineralnych.
Sól – jej nadmiar może powodować nieprzyjemne obrzęki, zwłaszcza w drugiej połowie ciąży.

Wieczorne jedzenie

Mój tryb życia nie pozwala mi na spożywanie regularnych posiłków, na dodatek rano nigdy nie mam apetytu, więc pierwszym moim posiłkiem jest kawa z mlekiem. Pracuję po 9-10 godzin dziennie za biurkiem. Tak naprawdę jem dopiero po powrocie do domu. Mam wrażenie, że moja lodówka zamyka się dopiero gdy kładę się spać. Jak to zmienić?

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia, ponieważ dostarcza nam energii po długiej, nocnej przerwie. Już podczas pierwszego posiłku decydujemy z jaką siła rozpoczniemy nowy dzień. Dlatego tak ważne jest abyś spróbował wprowadzić do swojego jadłospisu śniadania. Rano, zamiast filiżanki kawy wypij ciepłą wodę z dodatkiem cytryny, powinno to rozbudzić twój organizm i wtedy nabierze on ochoty na coś konkretniejszego. Niestety to, że twój organizm cały dzień nie dostaje żadnych kalorii, ma wpływ na to, że po powrocie do domu nie możesz oderwać się od jedzenia. Twój organizm jest wygłodzony, wszystko co zjesz zaczyna magazynować w obawie przed kolejnym dniem bez śniadania i obiadu. Powinieneś przygotowywać sobie posiłki do pracy, nie musi to być przecież pełny obiad, który będziesz gotował godzinę czy dwie. Spróbuj przygotować sobie dzień wcześniej kilka kanapek lub sałatkę. Po wprowadzeniu śniadań i posiłku w pracy twój wieczorny apetyt powinien się zmniejszyć. Nie wszystko na raz, zmiany wprowadzaj stopniowo, niech Twoim celem będzie zdrowie.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe